Friday 23 January 2015

Kamu Yang Ku Tunggu 8

TADI tok pa telefon ajak makan tengahari dengan dia. Kali ni aku drive sendiri ke pejabat tok pa sebab tak mahu susahkan Pak Alan. Berkobar-kobar aku ke sini. Mengharap dapat jumpa Ashman tetapi hampa, dia tak ada. Pak Alan kata dia ada urusan di luar dan tak tahu bila dia akan balik. Semua ini buat aku jadi tak tentu arah. Malam tadi tidur pun tak lena, asyik fikirkan dia. Mesej tidak, telefon pun tidak. Setiap masa ternanti-nanti. Baru aku sedar, semua yang aku alami ini sama dengan apa yang aku baca dalam blog. Inilah petanda yang aku sudah dilamun cinta!!

Aku bersandar pada kereta, sabar menanti tok pa di bawah. Malas nak masuk sebab tak mahu terserempak dengan Hanis. Dia kan tak suka aku datang.

“Eh, Ad! Buat apa kat sini?” tegur seseorang.

Aku tersentak. Pantas menoleh ke arah empunya suara itu. Hanis berdiri tidak jauh dari keretaku. Aku tersenyum paksa. Kita punyalah nak elak dia, tapi terjumpa jugak kat sini.

“Ad tunggu tok pa. Nak keluar lunch dengan dia kejap lagi.”

“Ooo.. baguslah. Aku ingatkan kau nak berkepit dengan boyfriend aku lagi!” sindir Hanis.

“Kak.. Kak Hanis cakap apa ni? Ad tak faham.” berkerut dahi aku. Aku berkepit dengan boyfriend dia? Bila masa? Kenal pun tidak! Dia cakap apa sebenarnya ni?

“Pandainya kau berlakon!! Ashman!! Ashman tu kekasih aku!!”

Aku terpempan. Hanis maksudkan Ashman rupanya. Ashman kekasih dia? Habis, yang aku nampak dengan dia dekat shopping mall hari tu siapa? Dan sejak bila pula dia couple dengan Ashman?

“Tapi kami tak ada buat apa-apa pun. Kenapa Kak Hanis cakap macam tu?” soalku yang masih cuba berlembut. Masih ingin menghormati dia yang lebih tua dari aku. Kalau dia pangkat adik pun, aku takkan balas balik.

“Kau ingat aku bodoh sangat?! Berkepit ke hulu ke hilir dekat shopping mall tu kau kata tak ada apa-apa?!” tengking Hanis dengan mata yang sengaja dicerlungkan.

Aku tarik nafas dalam. Cuba bersabar walau hati sudah membara. Sesedap rasa dia tengking aku. Mujur di luar ni bising dengan bunyi kenderaan yang berpusu-pusu di jalan raya. Kalau tak sampai ke dalam ofis pun boleh dengar sama! Patutlah kalau dia bengang sangat. Dia pun nampak aku dengan Ashman hari tu. Ingatkan tak perasan!

“Mentang-mentanglah kau ni cucu kesayangan Haji Kamarul, kau ingat boleh dapat apa saja yang kau nak?” Hanis masih belum puas menghamburkan kemarahannya.

Kesabaranku kian menipis. Ringan tangan aku ni nak tampar dia. Tapi, relaks! Aku takkan kotorkan tangan aku menyentuh makhluk sepertinya. Kalau aku buat jugak, maknanya aku ni sama saja dengan dia!

“Oopppss.. Bukan cucu kesayangan, tapi cucu angkat!!” Hanis tertawa sinis, menjengkelkan.

Aku beristighfar perlahan, berkali-kali. Sabar, Ad. Allah sentiasa bersama orang yang sabar. Sedari tadi, aku biarkan saja perempuan itu mengherdik dan mencaci aku sepuas hatinya. Biarkan dia. Nanti bila dia dah penat, dia diamlah.

“Entah celah longkang mana mama Ashman kutip kau!! Dasar perempuan tak sedar diri!!”

“Hanis!” kuat suara garau itu menyergah.

Hanis tersentak. Aku toleh ke belakang. Tatkala melihat insan yang sedang berjalan ke arah kami, hati melonjak girang. Ashman is here!!

“Ash..” Hanis sudah kehilangan kata-kata.

“Ada masalah ke?!” soal Ashman yang sudah berdiri di sisiku. Tajam matanya merenung Hanis.

Hanis punyalah menggelabah sampaikan pertanyaan Ashman pun tak terjawab.

“Asal diam?! Dah puas hina orang?!” nada Ashman meninggi.

Aku tidak berkata sepatah. Melihat muka Ashman yang merah padam menahan marah, buat aku tak berani nak menyampuk. Hari tu dia marah aku tak macam ni pun. Tapi kali ni lagi dahsyat! Takut! Mungkin Ashman dah dengar semuanya, sebab itulah dia naik berang.

“Kenapa you benci sangat dengan Ad? Sejak dari dulu lagi you sakit hati dengan dia! Kenapa?!”

“Sebab perempuan tak sedar diri ni cuba rampas you dari I!!”

Mulut aku terkunci rapat. Hanis ni kenapa? Disampuk setan ke? Setahu aku Ashman tak pernah ada hubungan dengan dia. Macam mana boleh wujud istilah rampas?

“Rampas? You sedar tak apa yang you cakap ni? I tak pernah jadi hak you pun!!”

Kan betul aku cakap? Perempuan ni je yang syok sendiri, terhegeh-hegeh nakkan Ashman. Sedangkan dia dah ada yang lain. Tamak haloba! Aku pandang ke arah pintu masuk bangunan KZ Holdings milik tok pa. Bayang insan yang ku sayang itu masih belum kelihatan. Lega! Janganlah tok pa turun sekarang. Entah apa akan jadi kalau tok pa tahu Hanis sengaja buat kecoh kat sini.

“Sayang, how could you?! You tahu I cintakan you!!”

“Tapi I tak cintakan you!! Tolonglah. Sebelum you hina orang, ada baiknya you cermin diri dulu. Adryana jauh lebih mulia hatinya dari you!!”

“I hina dia. Kenapa you pulak yang nak melenting?! Kenapa you beriya sangat bela dia? Tolong jangan cakap yang you cintakan dia!!”

“You hina Ad, tapi I yang terasa sakitnya. I takkan biarkan sesiapa pun sakiti dia!! Untuk pengetahuan you, memang I cintakan dia dan itu bukan urusan you!”

Aku terkedu. Setiap butir bicaranya menusuk ke kalbu. Terharu melihat bagaimana dia mempertahankan aku. Yang membuatkan aku lebih tersentuh, bila lelaki itu akhirnya mengakui isi hatinya. Ashman cintakan aku!!

“No!!! Tak adil you buat I macam ni!!!” Hanis menjerit marah. Bahu Ashman ditolak kuat.

“Dahlah! Buang masa je layan you ni!”

Ashman meraih lenganku, ingin membawa aku pergi namun pantas dihalang oleh Hanis.

“Ashman, please don’t do this to me! I sayang you!!” rayu Hanis sambil memegang erat tangan Ashman.

Ashman segera menepis tangan Hanis yang tidak mahu melepaskan. Aku pula sudah kelu untuk berbicara.

“Leave us alone!!” keras nada Ashman. Malas hendak mempedulikan Hanis, dia terus menarik aku ke keretanya. Ke mana dia nak bawa aku pergi aku tidak pasti. Aku hanya menurut tanpa kata.





MASA dalam kereta tadi Ashman dah call tok pa, beritahu yang dia nak bawa aku pergi lunch. Mujur Ashman tak beritahu tentang insiden tadi. Dia cuma kata kami ada sesuatu yang hendak dibincangkan. Ternyata tok pa sangat memahami. Tanpa banyak soal dia izinkan.

Sebaik kami tiba di Putrajaya, Ashman terus mengajak aku makan di Restoran Slero D’Timur. Aku tanya kenapa sampai sini dia bawak aku, katanya cuma mahukan ketenangan dan jauh dari Kuala Lumpur. Lepas itu aku tak berani nak tanya lebih-lebih, sebab setiap kali pandang muka serius dia aku tahu dia tengah bad mood. Sudah tentulah semuanya berpunca dari kejadian tadi.

Masuk restoran, kami terus duduk dan order makan. Aku order kuey teow tom yam dengan air suam. Ashman pula order kuey teow goreng dengan teh ais. Sememangnya kami ini penggemar kuey teow. Aku lihat ke sekeliling. Pertama kali datang sini. Boleh tahan cozy juga restoran yang menghadap tasik ini. Dari sini boleh nampak Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin a.k.a Masjid Besi. Sangat cantik dan mendamaikan! Orang pun taklah ramai sangat. Kalau nak lepak lama-lama pun tak serabut.

Telefon Ashman berbunyi. Namun dengan selambanya dia mereject panggilan tersebut. Fon dimatikan dan disimpan dalam poket.

“Kenapa tak jawab call tu?” tanya aku. Dari tadi aku perhatikan tingkahnya.

“Panggilan tak penting. Kawan abang. Malaslah nak jawab. Tak mahu diganggu.” Jawab Ashman bersahaja sambil merapatkan badan ke meja.

Aku diam lagi. Masih terngiang-ngiang apa yang diluahkan Ashman sebentar tadi.

“Betul ke apa yang abang cakap dekat Hanis tadi? Abang cintakan Ad?” aku mula bersuara. Ingin mendapatkan kepastian.

Perlahan Ashman mengangguk. Reaksi yang menjawab segala persoalan. Matanya dihalakan ke mataku.

“Sejak bila?” tanya aku lagi.

“Sejak dari dulu lagi. Bukan abang sengaja memendam rasa, cuma abang takut Ad takkan dapat terima semua ni.”

Ashman berjeda.

“Abang cemburu bila dapat tahu Ad rapat dengan Jepp. Dan abang jadi takut, takut kehilangan Ad. Sebab tu abang sanggup tipu tok pa. Abang tahu bila jadi macam tu tok pa takkan benarkan Ad keluar dengan dia lagi. Dengan cara itu saja abang boleh jauhkan Ad dari Jepp. Tapi abang tak sangka kerana tindakan abang tu juga yang membuatkan Ad semakin jauh dari abang.” sambung Ashman panjang lebar.

Sekarang baru aku faham. Jepplah punca segala-galanya! Dia cemburukan Jepp!

“Abang, Ad..” aku mati kata.

“Terkejut?” tebak Ashman. Pandangannya tertumpu sepenuhnya ke wajahku.

Aku angguk, pantas melemparkan pandangan ke arah tasik melalui dinding cermin. Malu pula hendak terus bertentang mata dengannya. Bila dah tahu isi hati dia, makinlah aku segan. Orang yang selama ini aku fikir tak pernah sukakan aku, dalam diam cintakan aku. Memang aku terkejut. Terkejut sampai lidah jadi kelu. Ada senyuman yang terukir di bibir Ashman ketika ini.

“Kenapa senyum?”

“Suka tengok Ad blushing macam tu. Cute!”

Aku tergelak kecil. “Mama dengan papa tahu?”

“Semua orang dalam rumah tu tahu. Kecuali Ad.”

“Tok pa pun?”

“Kan abang cakap semua?”

Mukaku terasa panas. Malu!! Seketika kemudian, pelayan datang membawa pesanan. Setelah dia berlalu pergi, barulah kami sambung semula.

“Habis tok pa cakap apa?”

“Tok pa dah lama bagi lampu hijau. Papa dan mama pun. Sekarang ni abang cuma tunggu jawapan dari Ad saja.” Ujar Ashman sambil menopang dagu. Masih merenung aku seperti tadi.

Lama aku membisu. Agak gementar juga sebenarnya. Berbeza dengan Ashman, lelaki itu tenang sekali menanti respons dariku. Ad, jujurlah pada hati. Kau sendiri pun memang dah sayangkan dia, bukan? Apa lagi yang nak difikirkan? Cinta sudah ada di depan mata! Aku menarik nafas panjang dan menghembusnya perlahan. Sudah bersedia untuk menjawab pertanyaan Ashman.

“Ad terima.”

Ashman terpana. “Boleh ulang balik?”

“Ad terima.” Aku mengulang seraya tersenyum manis ke arahnya.

“I’m not dreaming, am I?” tanya Ashman seakan tidak percaya. Matanya bersinar-sinar. Jelas dia begitu teruja mendengar jawapanku. Kuey teow dalam pinggan sudah tidak menarik perhatian lagi.

Aku menggeleng lembut. Senyuman tidak lekang di bibir kami. Rasa bahagia menjengah ke hati. Makanan dah sejuk. Dari tadi tak makan-makan. Tadi bukan main lapar tapi sekarang terus rasa kenyang. Mabuk cintalah katakan!

“Mati-mati abang ingat Ad perlukan masa untuk fikirkan pasal ni. Sebab setengah orang selalunya dia takkan terus bagi jawapan, kan?”

“Sebab Ad yakin dengan cinta abang jadi Ad tak perlukan masa untuk mempertimbangkannya. Dan Ad yakin, Ashman Aidil adalah insan yang sudah ditetapkan Tuhan untuk melengkapi Nur Adryana. Selama-lamanya.” Luah aku penuh yakin.

“Maknanya, Ad sudi jadi soulmate abang?”

“Semestinya.”

“Alhamdulillah.” Ucap Ashman perlahan.

Waktu yang berlalu tidak terasa. Lama kami duduk makan dan berbual di situ. Nasib baik aku tak ada kelas lepas ni. Ashman pulak awal-awal dah beritahu tok pa yang dia akan masuk ofis lambat. Dapatlah luangkan masa selama mana yang kami mahu.





LEPAS makan kami singgah di Masjid Besi untuk menunaikan solat Zohor. Tak jauh dari restoran tadi. Perlahan aku menghampiri Ashman yang sedang menanti aku di luar masjid. Dia bersandar pada pagar besi yang menghadap tasik. Aku turut berdiri di sebelahnya.

“Ini akan jadi tempat yang paling bersejarah buat kita. Di mana Nur Adryana menerima Ashman Aidil sebagai kekasih hati.” Luah Ashman. Dia mengecilkan matanya. Silau.

“Tak sangka rupa-rupanya Ashman Aidil dalam diam menaruh hati pada Nur Adryana.” Aku turut melemparkan pandangan ke arah tasik.

“Sejujurnya, kehadiran Ad ibarat penyeri hidup abang. Abang cuba nak dekat dengan Ad tapi tak berkesempatan. Habis sekolah terus masuk U pulak. Ad pulak macam nak jauhkan diri dari abang.”

“Ye ke? Bukan abang ke yang nak jauhkan diri? Ad rasa abang buat Ad macam asing sangat dalam rumah tu.”

“Itu perasaan Ad je. Macam yang abang cakap dulu, Ad tak tahu apa yang ada dalam fikiran abang.”

“And now I know!”

Kami tertawa bahagia. Ashman membetulkan semula lengan kemeja yang disinsing paras siku. Kemeja berbelang biru putih berjenama Giorgio Armani itu tampak sesuai sekali tersarung pada tubuhnya yang sederhana tegap.

“Nanti kita nikah dekat sini ya, sayang? Abang suka masjid ni. Cantik.” kata Ashman spontan.

Sayang? Aduh! Cair habis aku dibuatnya! Pertama kali Ashman memanggilku sayang. Aci tak kalau nak pengsan kejap? Aku mendongak memandang dia yang lebih tinggi dari aku. Nikah?! Cepatnya dia fikir pasal tu! Excited sangatlah tu!

“Belum apa-apa dah cakap pasal kahwin? Kita baru couple la!”

“Tahu. Tapi apa salahnya kalau start merancang dari sekarang?”

Aku terdiam. Betul jugaklah kata Ashman. Tak salah pun buat perancangan awal-awal. Takkan nak tunggu last minute semua baru nak fikir. Tak ke kalut tu?

“Betul. Tapi tunggu Ad habis belajar dulu. Boleh?”

“Itu sudah tentulah, sayang.”

“Agak-agak abanglah, apa reaksi family kita bila tahu pasal ni?” tanya aku sedikit tersipu-sipu. Rasa macam tak percaya yang mamat handsome ini sekarang dah jadi hak aku.

“Tentulah happy! Lebih-lebih lagi mama. Dapat bakal menantu cantik, baik, bakal lawyer pulak tu!”

“Tinggi sangat pujian abang tu. Malu laa..! Ad biasa-biasa je!”

Ashman ketawa. Tak jemu dia menatapku.

“Nak tahu tak kenapa abang jatuh cinta dengan Ad?”

Aku sekadar mengangguk.

“Sikap rendah diri Ad tu yang buat abang jatuh hati. Dan ada lagi satu..”

“What is it?” aku berdebar-debar.

“Lesung pipit Ad yang mahal tu abang suka tengok. Paling tak puas tengok bila Ad senyum atau ketawa. Sweet sangat girlfriend abang ni.”

Aku gelak, pantas menekup muka yang sudah memerah. Malu-malu kucing gitu! Ashman tertawa lagi. Baru aku ingat, ada benda yang aku nak beritahu Ashman sebenarnya.

“Abang, Ad nak mintak maaf pasal perfume tu. Ad tak bermaksud nak..”

“Syhhh.. tak payahlah cakap pasal tu lagi. Ad tak buat salah pun. Tak perlu minta maaf.” Pintas Ashman.

Aku tersenyum lega. “Sebenarnya Ad suka hadiah tu. Suka sangat!”

“Alhamdulillah. I’m glad you like it.”

“Jomlah, abang. Dah lama sangat kita kat sini. Bercinta, bercinta jugak. Kerja dekat ofis tu jangan terabai. Nanti tok pa marah pulak!” bebelku panjang sebaik melihat jarum jam sudah menginjak ke angka tiga.

“Iyelah, sayangku. Jangan risau tok pa takkan marah. Lebih-lebih lagi abang dengan bakal cucu menantu dia ni, gerenti dia okey punya!”

Aku sengih. Betul sangatlah tu. Hari tu masa aku keluar dengan Ashman pun mana dia marah. Lagi dia suka adalah! Kami bergerak ke tempat parkir. Masuk dalam kereta, aku tengok ada satu notification dari Instagram. Naura komen gambar aku berselfie dengan Ashman yang baru aku masukkan tadi, berlatarbelakangkan Masjid Besi. Gambar pertama kami sebagai pasangan kekasih. Ashman berdiri rapat denganku. Kepalanya pula disengetkan sedikit ke kepalaku. Manjalah konon! Haih! Entah bagaimana reaksi Naura bila lihat gambar ni. Pula tu aku letak caption dengan simbol hati dan smiley senyum. Mesti dia dah boleh agak! Cepat-cepat aku baca.



Naura left a comment on your photo:- ‘Babe, seriously?!! OMG!! Congrats!!’



Betul aku kata!! Naura dah boleh agak! Tersengih aku dibuatnya. Tak sangka dalam masa 20 minit aku upload gambar ni, dah dapat 39 likes dan 10 komen. Yang lain bagi simbol love, kecuali Naura. Siaplah. Balik nanti mesti cik kak ni tak menyempat nak interview aku macam-macam! Itulah Naura!


_________________________

*Ashman dan Ad dah couple! Suka ke tak? Hehehe ;)
*Korang nak cerita ni cepat habis atau nak saya panjangkan sikit plotnya? Sebab idea tgh banyak ni, tapi tak mungkin jadi novel yg tebalnya 400 ke atas.
*Maaf kalau lambat update. Kesihatan tak berapa baik so terpaksa tulis sikit2 je dulu. Last but not least, harap korang enjoy dengan cerita ni! Terima kasih! Sayang semua!

4 comments:

  1. Panjangkan sikit tapi emm kalau boleh biarlah habis dalam blog je hehe.

    ReplyDelete
  2. sambunglah lagi kalau dah byk idea tu and habiskan kat blog jer ya... hehe

    ReplyDelete
  3. Best..sambung lagi ;)

    ReplyDelete